Ditt personliga varumärke

Jag plockar upp min telefon ur fickan på rutin och bläddrar igenom mitt oändligt långa Instagramflöde. Samma ritual som jag med all sannolikhet genomför minst ett 20-tal gånger per dag. En vana som sitter långt inne i benmärgen, och en vana som jag uppmärksammat att jag delar med större delen av min bekantskapskrets.

Med en föreläsning från tidigare under veckan färskt i minnet reflekterar jag lite extra över de influensers som dyker upp i en lång rad efter varandra på min telefon. Vad är nyckeln till ett personligt varumärke så starkt att företag väljer att betala stora summor pengar för att förknippas med personen i fråga? Och vad är det som gör att jag och många med mig väljer att följa dessa personer på sociala medier och frivilligt exponera för den typ av reklam vi annars är så allergiska mot?

I boken Projektledning skriver Tonnquist om vikten av att kunna leda sig själv för att kunna leda andra, du måste helt enkelt veta vem du själv är innan du kan influera andra. För att förstå sitt egna agerande och omgivningens reaktioner krävs självinsikt. Begreppet handlar om att känna sig själv, veta hur andra ser på en, veta hur personer påverkar ens beteende samt hur andra påverkas av sitt egna beteendet (Tonnquist, 2014:264). Det första steget till ett starkt personligt varumärke kanske är just självinsikt.

Jon Olsson, skidåkare och videobloggare, berättar att det personliga varumärket blir allt viktigare för idrottsmän. Tidigare har det varit resultaten som hjälpt idrottspersonligheter att skapa exponering i TV och tidningar. Idag gäller det att skapa en egen intressant plattform på sociala medier och bygga upp sitt egna varumärke. I samma artikel berättar Bingo Rimér, fotograf och entreprenör, att hans personliga varumärke har byggt hans karriär. Det är tack vare det han har skapat sig ett enormt nätverk runt om i världen (shortcut.se). Författarna till artikeln Social media – implications and benefits for practitioners (Kousoulou, 2016) bekräftar att det personliga varumärket på sociala medier både kan stärka en persons och en produkts inflytande. Jag som följare väljer kanske att ha överseende med reklamen som dyker upp, i utbyte mot att kontots ägare fortsätter att inspirera mig i min vardag. Detta leder oss återigen tillbaka till Tonnquist (Tonnquist, 2014:264) teori om självinsikt, för att kunna influera andra måste du först veta vem du själv är.

Men det personliga varumärket är minst lika viktigt för dig och mig, som det är för duktiga idrottspersonligheter och fotografer. På arbetsförmedlingens hemsida beskriver dem det som högt relevant att arbeta med det personliga varumärket. Dem menar att det bidrar till en tydlighet kring vem du är och i förlängningen en stark konkurrenskraft på arbetsmarknaden (arbetsförmedlingen.se). Per Frykman, en av pionjärerna inom personal branding i Sverige, menar att ett personligt varumärke inte längre bara är en het trend utan en nödvändighet. Några av hans råd för att  du ska lyckas med varumärket är att du ska leva ditt varumärke, du ska tydligt visa vad du vill uppnå och vara passionerad i allt du gör (micco.se) Om vi bryter ner Frykmans påståenden till grunden, skulle jag vilja påstå att vi återigen hamnar på ruta ett. Jag ser Tonnquists ord om framför mig. I grund och botten handlar det om självinsikt.


Kousoulou, G 2016, ‘Social media – implications and benefits for practitioners’, Optometry Today, 56, 12, pp. 66-70, Academic Search Elite, EBSCOhost, viewed 1 February 2018.

http://micco.se/2010/11/mina-basta-rad-hur-du-bygger-ett-attraktivt-personligt-varumarke/ (1 februari 2018)

http://shortcut.se/artiklar/6-exempel-pa-starka-personliga-varumarken/ (1 februari 2018)

Tonnquist, B. (2014). Projektledning. Stockholm: Sanoma utbildning.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s